Постинг
13.11.2007 05:01 -
Американския Борд и Теология в Арменския Контекст
Автор: muntzer2
Категория: Хоби
Прочетен: 787 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 13.11.2007 05:03
Прочетен: 787 Коментари: 0 Гласове:
0
Последна промяна: 13.11.2007 05:03
Тук предлагам отново част от книга на английски която няма да се опитвам да превеждам. Став ана въпрос каква е теологията на Американския Борд ABCFM които изпраща мисионерите си сред Арменците. Понеже същия Борд се състои от конгрешански и презвитарянски членове, на последък въпроса които се повдига до каква степен е възможно Калвинизма да играе роля в дейноста им. Тоест първите мисионери опериращи в Южна България дали са запознали Българските си последователи със доктрините на Калвинизма. Понеже от 1858г. изглежда в мисионерската литература сериозни теологични въпроси да се избягват. Мисионерите не смятат необходимо да запознават последователите си с либералната теология модерна в Америка. Или това е наше настоящо мнение, плод на преминалата през комунизъм евангелска история където доста информацията и "традицията" се е загубила. Не може да си представим че мисионерите са подържали семинария в която никога не се е споменавал Калвин или Арминии. Аз поне в моите изследвания работя с следното предположение. Понеже в България са деини поне 2 поколения мисионери, понеже либералното богословие се прокрадва чрез Маркам и Хасел е не възможно да не се е споменвало и Калвинизма, най-вече че поне Елиас Ригс, Робърт Томсън и неколцина други от мисионерите за Презвитаряни. От Българите образовани в Америка има неколцина които са руколположени презвитарянци: Багрянов, Шопов, Попов, Пачаджиев, Мишов, Кусев, Фурнаджиев и неколцина други. Как е възможно да имаме пастори завършили Харвард, Иеил, Принстън и никои да не е чул за Калвин.
Да се върнем на главната идея. Няма никакво значение колко твърди са били членовете на Борда в обежденията си за свободната Воля или липсата на такава. 100% е сигурно че Българите не са се запознали с Калвинизма едва след 1989 когато взе да става модерна теология. Идията ми е че ако с предрасъдък зачертаваме част от историята си няма начин да я разберем напълно. Дори ако подхождаме с предрасъдък ще търсим само факти които доказват нашето мнение а не обективната истина. И като се казва "истина" трябва да се отбележи че един исторически феномент само по себе си не дефинира естеството на Българската евангелска теология. Нека не се използва този пост сляпо в аргументи, дори и ако Алберт Лонг, Уеслу Претиман, Чарълз Морс, Кларк и Мериам бяха всичките Калвинисти пак това не прави Българската евангелска църква или Българската методистка църква реформирани. Много сериозно трябва да с епогледне и на факта за посоченте по горе българи презвитарянци. Тък ще спекулирам, че ако поколения мисионери са отказвали да запознаят семинаристите си със сериозни теологични проблеми то нашенците в мига в които са се потопили в семинариие на запад, са се поставили пред богато блюдо на теологични възможности. Иначе как да обясним че Мишов е методист в България и презвитарянец в Америка, че Багрянов е конгрешан в България, че Кусев е баптист. И да стигнем до най-неприатните за историята ни примери Дънов методиста станал езотерик, и Топлийски станал Унитерианист и основал подобна църква в Дупница.
Тук прилагам една глава от книгата "The Armenian Evangelical Reformation: Causes and Effects" от Giragos H. Chopourian в нея се дискутира много бегло въпроса за теологичната традиция на Американския Борд, и понеже това е първия труд в които забелязвам това в нашия Отомански контекст се надявам да се немри от полза.
http://muntzer2.freehostingnow.com/theology.pdf
Да се върнем на главната идея. Няма никакво значение колко твърди са били членовете на Борда в обежденията си за свободната Воля или липсата на такава. 100% е сигурно че Българите не са се запознали с Калвинизма едва след 1989 когато взе да става модерна теология. Идията ми е че ако с предрасъдък зачертаваме част от историята си няма начин да я разберем напълно. Дори ако подхождаме с предрасъдък ще търсим само факти които доказват нашето мнение а не обективната истина. И като се казва "истина" трябва да се отбележи че един исторически феномент само по себе си не дефинира естеството на Българската евангелска теология. Нека не се използва този пост сляпо в аргументи, дори и ако Алберт Лонг, Уеслу Претиман, Чарълз Морс, Кларк и Мериам бяха всичките Калвинисти пак това не прави Българската евангелска църква или Българската методистка църква реформирани. Много сериозно трябва да с епогледне и на факта за посоченте по горе българи презвитарянци. Тък ще спекулирам, че ако поколения мисионери са отказвали да запознаят семинаристите си със сериозни теологични проблеми то нашенците в мига в които са се потопили в семинариие на запад, са се поставили пред богато блюдо на теологични възможности. Иначе как да обясним че Мишов е методист в България и презвитарянец в Америка, че Багрянов е конгрешан в България, че Кусев е баптист. И да стигнем до най-неприатните за историята ни примери Дънов методиста станал езотерик, и Топлийски станал Унитерианист и основал подобна църква в Дупница.
Тук прилагам една глава от книгата "The Armenian Evangelical Reformation: Causes and Effects" от Giragos H. Chopourian в нея се дискутира много бегло въпроса за теологичната традиция на Американския Борд, и понеже това е първия труд в които забелязвам това в нашия Отомански контекст се надявам да се немри от полза.
http://muntzer2.freehostingnow.com/theology.pdf
СЪЗДАВАНЕ НА КОНТЕКСТ
Имат ли формата и размерът значение?
Холистично (в контекст) или аналитично (...
Имат ли формата и размерът значение?
Холистично (в контекст) или аналитично (...
Няма коментари
Търсене
Блогрол
1. my church
2. favorite forum
3. where I get my church news
4. where I check my facts
5. my friend
6. our newspaper
7. JCVI- BLOG 1
8. Eisen's Blog
9. Jacques Ravel
10. Форуми Бойна Слава
11. Divided God
12. Suicyte Notes
13. Srebrenica Genocide Blog
14. VOICES ON GENOCIDE PREVENTION
15. Synthetic Biology Journal Club
16. Evangelical Textual Criticism
17. In the Pipeline
18. A Thinker’s Progress
19. theology then some
20. Неуютен блог
21. Из чаршията
22. choveka koito razbira
2. favorite forum
3. where I get my church news
4. where I check my facts
5. my friend
6. our newspaper
7. JCVI- BLOG 1
8. Eisen's Blog
9. Jacques Ravel
10. Форуми Бойна Слава
11. Divided God
12. Suicyte Notes
13. Srebrenica Genocide Blog
14. VOICES ON GENOCIDE PREVENTION
15. Synthetic Biology Journal Club
16. Evangelical Textual Criticism
17. In the Pipeline
18. A Thinker’s Progress
19. theology then some
20. Неуютен блог
21. Из чаршията
22. choveka koito razbira