В своята книга "Проблеми на Евангелизма" Павел Игнатов, отбелязва даден дуализъм сред Американските мисионери дейни в перйода на Българското възраждане. Той забелязва, че хора като Алберт Лонг, Елиас Ригс водят дейност която рядно предизвиква гнева на Българските православни докато други по агресивни мисионери като Морс острицират слушателите си до крайни предели. Павел Игнатов от лични наблюдения се докосва без да дефинира и употребява други източници една дълбока тема често дискутирана в академичните среди. Темата е тази за християнизирането или цивиливизоването на кореното население/christianization versus civilization/.
В какво се изразява конфликта? Главната идея е че мисионерите се изпращат с цел да реформират и доведат до покаяние хора които традиционо са загубили сред религйозни суеверия и традиции пътя към спасението си. Още по яснен е този проблем когато мисионерите работят сред представителите на източната църква/българи арменци/. Главната цел е дефинирана като христианизиране на света, без стремеж на налагане на американски етноцентрични идеи за държавно уравление и образование. От друга страна цивиливизоването отразява не избежна последственост.
Типично за Американския Борд в своята работа сред различни култури е отварянето на образователнци центрове. Първоначално нуждата от тях е да се създаде безопасна атмосфера която да мотивира православните да търсят контакти с миссионерите. Крайната цел обаче е учениците да бъдат запознати и стимулирани да приемат протестанството. В процеса на работа обаче мисионерите изпадат в ситуация където издържат инситуцуя която изразходва огромни финансови ресурси и произвежда минимален брой вярващи. Тоест колежите от мисионерски училища бавно преминават в светски институции с минимална религйозна програма. Пример Пловдивското мисионерско училище е пре-организирано в Самоков като колеж, с независима теологична програма която е използвана от минимален брой бъдещи религйозни служители. Колежите на Американския Борд стават по скоро носители на Американски идеи, и школи за английски език. Тези са и нещата които превличат православните ученици в колежите. Където те най-често преминават съхранявайки родителската си религията си без особена промяна в религйозната им жажда. Тост единствената промяна е "цивиливизоване"/запознаване със западни идеи/.
Реално погледнато за учениците, за мисионерите и за историците-апологети на Американския Борд тези резултати са позитивни. Но същевременно това е непродуктивна мисионерска дейност. Парите на Борда се изразходват за образоване на ученици. Мисионерите стават експерти в педагогиката и книго издаването докато първоначалното им призвание да проповядват е заглушено. Това е източник на изключителна фрустрация за президента на Борда който постоянно се опитва да реформира мисленето на мисионерите. Негова цел да употреби финансите на донорите за максимален духовен резултат /христианизирането/ е саботирано от самите мисионери които стават агенти на /цивиливизоването/. Страннен дори е факта че почти през 1/2 век работа преди 1858г./когато мисионерите стъпват в България/ този проблем изниква многократно. Дори затварянето на арменската семинария в Бебек е опит на Руфус Андерсон да пренасочи Цариградската мисионерска станция към първоначалната цел. Соред политиката на Р.Андерсон семинарията трябва да с есе концентрира на духовни дисциплини и да се преподаването да се води на Арменски. Директора Сайръс Хамлин за кратък перйод успява да въведе англииския да създаде идустриялен отдел за финасовото стабилизиране на семинарията. Когато се сблъскват Хамлин и Андерсон през 1846г. на тази тема, Хамлин напуска поста си и скоро съдейства на Кристофър Робер да отвори в цариград Роберт колеж който е най ясния пример на Балканите за институция за цивиливизоване а не християнизиране. Пример голям брой Българи завършват колежа след което заемат видни позиции в ново-освободена България но малцина са тези които реформират вярата си или приемат протестанството. Колежа измества духовна семнария и става светска институция/в Американските представи на 19ти век./
Какви са резултатите?, Там където мисионерите първоначално търсят по обширна връзка и достъп до православното население резултират в институции който произвеждат: преводачи, дипломати, и др. Първоначалната идея се губи в тази дейност. В това число Павел Игнатов може да сочи към позитивния ефект на социялната дейност на дадени мисионери, докато реално погледнато те са най не ефктивните. В действителност Чапалз Морс който в други теми аз съм посочил за редикалоста му и липсата на чуствителност към православните излиза че можеби е единствения представител на мисионерите верен на призванието си.
Сега на тази двойственост ставаме жертва и ние. Как да кажем че Самоковското училище е безцелно хвърляне на пари или по скоро лоша инвестиция. Не ни ли е драго да четем в биографиите на известни Българи че са завършили Роберт колеж? Ни епросто асоциираме тези хора с това че са плод на мисионерите и без да искаме ги вписваме сред Българските протестанти. Няма нищо такова примерсно Константин Стойилов влиза православен остава православен след РК и евентуално е масон, погребват го с любимата му икона с която не се разделял. Иван Ведър който учи на остров Малта /протестански колеж един от първите ученици които Алберт Лонг и Уилям Претиман изпращат от Търново, Шумен. Елена... позиции усигурено от Сайръс Хамлин при срещата си с 6-тия Лорд Шафтсбъри още през 1856г/ които после преподавал/според няко източници/ в Роберт Колеж е основателя на Българското масонство, и Панаретов преподавател в РК женен за Американка/първи Български посланник в Америка/ никога не напуска лоното на православната църква.
Съвсем нормално е тогава и следния коментар
"Правителството имитира Софииската детска градина управлявана от Мис. Кларк,...ния я посетихме и открихме 28 деца...те са децата на най добрите граждани на София; банкери, търговци, правителстени представители ...те подкрепят градината не защото са Протестанти.... Училището в Самоков ...подготвя училти з акоето търсят финансовата подкрепа в Америка/евентуално тази подкрепа ще дойде от Англия(моя забележка)/ ...не в важно студентите да изповядват Протестантсвото това е от малка значимост и мисионерите вярват че ако напълно образоват хората те ще постигнат целта си... интересно ни беше да се запознаем с госпожа И. Б. Касъров акоято е бивша ученичка на Мис. Стоун... и първата жена да се занимава със бизнес. "
The Turk and His Lost Provinces: Greece, Bulgaria, Servia, Bosnia By William Eleroy Curtis стр.213
29.08.2007 14:39
Светла Енчева
13.09.2007 14:52
Макар и със закъснение използавам случая да ти благодаря за интересната допълнителна информация свързана с креационизма на личния ми мейл.
Радостин марчев
04.04.2008 15:34
Андрей Неделчев
http://andrewnedelchevnews.blogspot.com/
07.09.2008 18:54
25.05.2011 08:28
25.05.2011 15:24
25.05.2011 17:23
26.05.2011 13:31
26.05.2011 19:00
26.05.2011 19:00
26.05.2011 20:46
28.05.2011 18:49
31.05.2011 20:05
2. favorite forum
3. where I get my church news
4. where I check my facts
5. my friend
6. our newspaper
7. JCVI- BLOG 1
8. Eisen's Blog
9. Jacques Ravel
10. Форуми Бойна Слава
11. Divided God
12. Suicyte Notes
13. Srebrenica Genocide Blog
14. VOICES ON GENOCIDE PREVENTION
15. Synthetic Biology Journal Club
16. Evangelical Textual Criticism
17. In the Pipeline
18. A Thinker’s Progress
19. theology then some
20. Неуютен блог
21. Из чаршията
22. choveka koito razbira