Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.08.2007 16:26 - Чарлз Морс за Старо-Загорските събития /евангелски годишник 1908/ част 3
Автор: muntzer2 Категория: Хоби   
Прочетен: 2490 Коментари: 5 Гласове:
0

Последна промяна: 01.08.2007 16:29


После той се срещна с Турския уравител, и изиска да се арестуват и строго осъдят всички престъпници в нападението на Американската мисия. Под тоя натиск управителя не смееше вече до прибягва до халтави мерки. Всички обвиняеми бяха аресстувани, съдени и осъдени. Г-н Блънт и секретарят на съда отпатуваха за Пловдив за да получат както бе нужно от Вилията определението на наказанията. Присъди по за един два и три месеца затвор бяха издадени, като се определи за водителите най-тежката присъда.
След като напъно спечелихме делото, аз чуствах че сега беше време да покажем великодушие и с това да натрупаме жар на главите на скорошните ни нападатели; и за това когато управителят изпрати да ме повикат за да ми съобщи присъдите, аз го помолих да прости и освободи всички осъдени освен трима-четирима от най-влиятелните и отговорните. А тези които останаха под присъдата скоро изпратиха да ме викат. Но преди да говоря за срещата ми с тях, желателно е да спомена няколо случки които бяхя станали преди това, и които спомогнаха за краино благополучното следствие.

...Турската практика беше да не хранят затворниците а да ги оставят да се грижат за тях приятелите им, или те самите да изпратят да им се купи храна, Поради това ако един затворник имаше нещастието да бъде лишен и от средства и от приятели, той се намираше в плачебно положение, и можеше да умре от глад. Между запрените които щяха да бъдат съдени по случаи нападението на мисията ни имаше един подобен случай. Като се известих за него аз го посетих и дадох му пари да си купи всичката нужна храна. Това благодеяние на един неприятел направи силно впечатление както на Българи така и на Турци.

През време на съдебния процес Българите изпратиха моя хазяин който бе приятелски разположен към мен, да ме пита защо не следвах Християнското учение и да простя на неприятелите си. Аз отговорих, че Христовата религия се състои от две части - законът и евангелието; че сега аз ги учех закона но когато той беше добре научн щях да ги уча евангелието. Хората сега виждаха че с благото си поведение след свършека на съдебното дело аз бях стигнал до евангелската част.

В свиждането си с онези които още останаха под силата на присъдата, както се загатна по-горе, изповядаха че са били съвсем криви в постъпката си, и питаха какво могат да направят за да ги опростя и да ходатайствам за помилването им. Аз им казах че ако платят повредите и ако се обещаеха за себе си и за Българското общество в града че няма вече да обезпокояват  протестантите или училището или книгопродавците им, аз шях да се одоблетворя и щях да направя всичко по силите си за освобождаването им. Те на часа направиха такова обещание наброиха парите за повредите и платиха за една дълга телеграма до Пловдивския Валия, до когото трябваше да се отнеса за помилването им, защото местния управител не искаше да си вземе тази отговорност. След 3 дни доийде благопритен отговор в надвечерието на Нова Година. Аз отидох с него в затвора и видях хората освободени. на Нова Година облечени в най-хубавите си премени те ме посетиха и щедро изказаха своята признателност з амоята милост. Тогава пихме кафе заедно и разменихме обикновените Ново Годишни поздравления.

Такъв бе щастливия край на избухналото гонение в Стара Загора. Мисионерската работа беше усигорена срещу всякакво бъдещо обезпокоение. Каузата на Протестанството беше по-твърдо закрепена от всякога. Благата обхода към гонителите има особено добро влияние. Един виден Българин които беше замесен в смута казал: "Ако той беше ни напакостил и ние спечелхме делото в съда ни нещяхме да му сме простили."



image



Тагове:   чарлз,   Морс,


Гласувай:
0



1. анонимен - pVpHhtQFVixdv
25.05.2011 09:06
Hey, youВ’re the goto expert. Tnhaks for hanging out here.
цитирай
2. анонимен - aoiYkgSrzXRMnl
25.05.2011 14:49
3tGIJJ <a href="http://hhythblstjcw.com/">hhythblstjcw</a>
цитирай
3. анонимен - AxzhwvugwRXZM
26.05.2011 18:53
RKx52m , [url=http://hvvkzhgxiqmw.com/]hvvkzhgxiqmw[/url], [link=http://ktcddimuwzcd.com/]ktcddimuwzcd[/link], http://wrlwfgohyzjb.com/
цитирай
4. анонимен - ZxfPsepBYPQfmAp
28.05.2011 17:06
AI8MT5 <a href="http://fouofqpxttmp.com/">fouofqpxttmp</a>
цитирай
5. анонимен - FJEkZZZDPlQPYdisqN
31.05.2011 19:19
lIQZxi , [url=http://rdayusmoubns.com/]rdayusmoubns[/url], [link=http://skmdwzgxhahx.com/]skmdwzgxhahx[/link], http://crqvkwdtatqf.com/
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: muntzer2
Категория: Хоби
Прочетен: 1350094
Постинги: 319
Коментари: 1351
Гласове: 488
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930