Прочетен: 13596 Коментари: 33 Гласове:
Последна промяна: 23.07.2007 19:24
Мария Гечева родом от Стара Загора, през 1867г е асистент учителка в Американското девическо училище. Тя е сирак и този период живее в мисионерския дом, където евентуално достига до вътрешно убеждение в религиозните съвети предавани и от мисионерите. Евентуално тя приема решава да търси общение с Бог и отърси старите религиозни учения на матерната си вяра народните суеврия.
Според Морс гоненята в Стара Загора започват една година преди това, тоест с неговото пристигане в града. През лятото на 1867г. поради влошеното здрве на съпругта си Теодор Байгтън се завръща в Америка/той е основателя на девическото училище/. Според Морс родителите на асистент учителките ги принуждават да спрат да посещават училището, през 1867г единствено Мариика Генчева отава. В този период тя се обръща към вярата на мисионерите и евентуално се сгодява за Андрей Цанов/без знанието на майка си....АЦ е родом от село Видраре, Ботевградско и е повлиян от Американските мисионери един от първите ученици в Пловдивското Американско училище/. С отварянето на новата учебна година Мариика е възпряна от майка си д апосещава училището, Морс смята че това е постигнато насилствено и се обръща към локалните власти. След като са превикани в конака, мариика се заявява, че е съгласна да остане да живее с майка си ако може да изповядва свободно новата си вяра. След като се прибир ау дома и се забраява да посещава протестанските служби Мария бяга и се крие в мисионерския дом.
В светлината на тази нова ситуация майка и почва да хвърля камъни по прозорците на мисионерския дом и атакува станцията с брадва в ръка. /според Атанас Илйев симпатизант на Американските мисионери тази атака е подстрекавана от Старозагорския съвет/.
Според Чарълз Морс събралата се тълпа пред мисията е била между 40 -100 души, 200 камъка са хвърлени от който 64 влизат през прозорците.
В последствие Морс пише до Американския посланик в Цариград за защита на мисиията, който изисква от Отоманското правителство да защитат мисионерите и да накажат виновниците /учасниците в нападението/. Според Морс делото подължата 2 месеца и половина като Българите използват всякакви машинации да се освободят от отговорност. След като съдът отказва да привика мисионерските учителки Райнолдс и Норкрос да свидетелстват, Морс изисква намесата на Британския посланик в Одрин, Блънт.
Морс бива лъжливо обвинен че е ударил майката на Мариика. С пристигането на Блънт този /вече/международен конфликт е доведен до край. Като резултат 7 души са осъдени на по 3 месеца затвор и задължение да изплатят щетите по мисионерската станция. 15 други получват наказание до 1 месец затвор. Жената която лъжесвидетелств апротив Морс е осъдена на 5 месеца затвор но той изисква само 1 седмица. за тези който през декември все още са в затвора Чарълз Морс изисква от властите да бъдат освободени зя 4 дена по Коледа. След като го молят з амилост Морс осигурява обща амнистия на Нова Година. Интересна е наистина с какво силно влияние Морс се явява след делото. Докато преди пристигнето на Одринския посланик Блънт и Българите и Турците го разиграват сплучливо, след това той почти диктива решенията на съдът. Изглежда отоманското правителство има малък интерес към делото, и гледа на него като вътрешен християнски проблем. Според спомените на Хаджи Господин Славов една от затворените жени почива в конака. За Чарълз Морс делото има положителни последствия за училището и неговия християнски характер !!!!
Евентуално Морс е изместен от Норкрос като директор на училището. Между двамата преподаватели се заражда конфликт който разделя станцията. Морс напуска станцията и Норкрос почива работи в Стара Загора до своята смърт през 1870г. Поради не здравословните обстоятелства в града последната година Норкрос и двете и асистенки Еленка хаджи Иванова и Стомата Дечкова боледуват което разклаща режима на училището. През 1871г. Старозагорското девическо и Пловдивското училище за момчета са закрити и преместени в Самоков.
23.07.2007 19:18
Проблем е че съм в САЩ от 15 години и работих по английски текст като самарирах написаното. Възможно е да не звучи зле. bare with me
Проблем е че съм в САЩ от 15 години и работих по английски текст като самарирах написаното. Възможно е да не звучи зле. bare with me
Старото име на Видраре е Равнище, тъй че родното място на Андрей Цанов не се е казвал Видраре нито като се е родил, нито като е живял, нито като е умрял. От околУ Равшнище си е бил човека - окръг Орхане.
Stoyan raichevsky "American and the Bulgarians: Till the Constituent Assembly of 1879" Sofia 2003.
str. 131 Vidrare, Botevgrad region
str.149 Ravnishte Teteven region.
23.07.2007 20:25
"за да бъде обаче подкрепен с автентични и проверени данни и факти по отношение на миналото на селото ще цитирам няколко мисли маногозаслужилия българин стар книжовник и народен труженик покойния Андрей С. Цанов: ..." Описвам Видраре, каквото то беше преди 75-80 години, когато аз бях момче. Мисля че няма да сгреша ако кажа, че бе най-голямото село в околията, простиращо с еот Джуров и Космата до Черни Връх и Драгойца ...В землището на Видраре, включено и село Равнище, което едно време бе част от Видраре, има някои старини..." цитат от сттията на АЦ. публикувана в в. Мир брой 9479 отк. 13 Феб. 1932г. "
29.08.2007 16:40
25.05.2011 07:46
25.05.2011 10:48
25.05.2011 11:14
25.05.2011 11:31
25.05.2011 11:40
25.05.2011 14:36
25.05.2011 15:07
25.05.2011 15:18
25.05.2011 15:22
26.05.2011 18:06
26.05.2011 18:24
26.05.2011 18:37
26.05.2011 19:00
26.05.2011 19:00
28.05.2011 16:31
28.05.2011 17:01
28.05.2011 17:05
28.05.2011 17:43
31.05.2011 19:27
31.05.2011 20:01
31.05.2011 20:16
31.05.2011 20:20
31.05.2011 20:21
2. favorite forum
3. where I get my church news
4. where I check my facts
5. my friend
6. our newspaper
7. JCVI- BLOG 1
8. Eisen's Blog
9. Jacques Ravel
10. Форуми Бойна Слава
11. Divided God
12. Suicyte Notes
13. Srebrenica Genocide Blog
14. VOICES ON GENOCIDE PREVENTION
15. Synthetic Biology Journal Club
16. Evangelical Textual Criticism
17. In the Pipeline
18. A Thinker’s Progress
19. theology then some
20. Неуютен блог
21. Из чаршията
22. choveka koito razbira